Правопис на нотите

Нотите се състоят от следните елементи: глава - представлява незапълнен или запълнен овал; отвесна чертичка или бастунче - вляво или вдясно от главата; камшичета или знаменца - винаги вдясно ан дръжката; ребра - прави линии вместо знаменца.

При определени комбинации на тези елементи нотите се явяват в следните форми:

  • Цяла нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пъти по-голяма от тая на тон, записан с половин нота, четири пъти по-голяма от тон, записан с четвъртина нота и така нататък. Цялата нота представлява една овална, незапълнена глава.
  • Половина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пъти по-голяма от тая на тон, записан с четвъртина нота, четири пъти по-голяма от тая на тон, записан с осмина нота и т.н. Половината нота представлява овална, незапълнена глава, снабдена с отвесна чертичка.
  • Четвъртина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пъти по-голяма от тая на тон, записан с осмина нота, четири пъти по-гояла от тая на тон, записан с шестнадесетина нота, и т.н. Четвъртината нота представлява овална запълнена глава, снабдена с отвесна чертичка.
  • Осмина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност, два пъти по-голяма от тая на тон, записан с шестнадесетина нота, четири пъти по-голяма от тая на тон, записан с тридесетивторина нота, и т.н. Осмината нота педставлява овална, запълнена глава с отвесна чертичка и знаменце.
  • Шестнадесетина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност, два пъти по-голяма от тая на тон, записан с тридесетивторина нота, четири пъти по-голяма от тая на тон, записан с шестдесетичетвъртина нота, и т.н. Шестнадесетина нота представлява овална, запълнена глава с отвесна чертичка и две знаменца.
  • Тридесетвторина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пъти по-голяма от тая на тон, записан с шестдесетичетвъртина нота, и т.н. Тридесетвторината нота представлява овална, запълнена глава с отвесна чертичка и три знаменца.
  • Шестдесетичетвъртина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пти по-голяма от тая на тон, записан със стодвадесетиосмина нота. Шестдесетичетвъртина нота представлява овална, запълнена глава с отвесна чертичка и четири знаменца.
  • Стодвадесетиосмина нота - означава, че тон, записан по този начин, има трайност два пъти по-малка от тая на тон, записан с шестдесетичетвъртина нота. Стодвадесетиосмината нота представлява овална, запълнена глава с отвесна чертичка и пет знаменца.

Днес все още, макар и рядко, се употребява и нотата бревис, която има стойност два пъти по-голяма от тая на цялата нота (тоест равна на две цели ноти).

Чертичките на нотите, коит лежат под третата линия от петолинието, се пишат от дясната срана на главата на нотата в посика нагоре.

Чертичките на нотите, които лежат над третата линия от петолинието, се пишат от лявата страна на главата на нотата в посока надолу.

Ако нотата лежи на третата линия, чертичката може да бъде написана нагоре или надолу, съответно вдясно или вляво от главата на нотата.

При случаи, когато няколко еднакви ноти (например само осмини, само шестнадесетини и други) следват непосредствено една след друга, вместо с отделни знаменца за всяка една нота се употребяват така наречените ребра: единична права линия, свързваща края на чертичките на осмините; две прави линии, свързващи края на чертичките на шестнадесетините; три прави линии, свързващи края на чертичките на тридесетивторините.

При тези случаи, као повечето ноти са под третата линия, чертичките на нотите се пишат вдясно нагоре. Ако повечето ноти са над третата линия, чертичките на нотит се пишат вляво надолу. Ако нотите са по равно разпределени над и под третата линия, еднакво правилно е чертичките да се пишат нагоре или надолу.

Когато на едно петолиние се записват два гласа, които се движат в еднакви нотни стойности ,чертичките на нотит могат да се пишат по два начина: за горния глася нагоре, а за долния надолу; и за двата гласа в една и съща посока.

Когато два или повече гласа, които се движат в различни нотни стойности, се записват на едно петолиние, наложително е чертичките на нотите да се пишат в различни посоки.